Checklistan som gör vardagen lättare

Med de här åtta tipsen navigerar du lätt och rätt igenom höstens alla omställningar.

Kommer vi försent nu?

Att vara i tid kan vara en stor omställning, men allt löper smidigare om alla i klassen är på plats i god tid innan lektionen börjar. Så reservera tillräckligt med tid för morgonkarusellen. Ifall ni blir försenade: följ med upp till klassen och knacka på.

Var är min tröja?

En av de sorgligaste synerna i Cygnaeus är hittegodslådorna som i snabb takt fylls med dyra kläder. Köp en textiltusch och markera alla plagg, då ökar chansen att de hittar hem igen och du sparar pengar.

Vem ska jag bjuda på kalaset?

Om inte hela klassen bjuds på kalas så finns det alla skäl att vara taktfull och diskret med inbjudningarna, alltså sköta dem utanför skolan. Ingen vill känna sig utanför.

Va, har jag läxor?

Alla i familjen vinner på en tydlig rutin för läxorna. När ni reserverar tid för dem och inte skyndar igenom dem strax före läggdags blir bokstäver och siffror garanterat snyggare. Ju tidigare, desto bättre.

Bara lite till!

Skärmtid, ojojoj, det är en het potatis. En halv timme? En timme? Fem timmar? Varje familj löser det på sitt sätt, men ett tips är ändå att försöka hitta alternativ till skärmstirrandet. För alternativ finns, det gäller bara att tänka till. Tips på t.ex. hobbyer hittar du på nästa sida.

Jag får inte vara med!

Whatsapp och andra tjänster är prima, men det finns skäl att hålla koll på de olika grupperna som barnen startar. Grupperna ska ju skapa gemenskap, inte orsaka utanförskap.

Får vi faktiskt parkera här?

Varje morgon utmanar många föräldrar ödet genom att snabbparkera uppe på cykelvägen för att släppa av. Gör inte det, pretty please with sugar on top. Det skapar en otroligt farlig situation. Stanna hellre uppe på Bangatan, då kommer barnen tryggt in på skolgården direkt genom porten.

Vad händer den här veckan?

Den knallgula planeringskalendern är det absolut bästa sättet att få inblick i allt som är på gång i skolan, från läxor till utflykter. Om ni tillsammans går igenom den kommande veckan har du bra koll på det mesta.